Rozmiar tekstu:

graf zadania

Spędzaj twórczo czas w domu - ćwicz GRAFIKĘ!

Dzięki inspiracjom wybranym przez naszego nauczyciela grafiki warsztatowej - Agnieszkę GĘBICKĄ - możecie tworzyć w domowych warunkach.

 

Litografia z rysunkiem odwróconym OSSA - SEPIA     -  technika asfaltowa, mezzotinta na kamieniu, rysunek negatywowy

 

Ossa sepia (mezzotinta na kamieniu, technika asfaltowa, rysunek negatywowy) – jedna z technik litograficznychkamień litograficzny pokrywany jest asfaltem syryjskim rozpuszczonym w terpentynie na powierzchni której wydrapuje się rysunek szkieletem mątwy zwanej ossa sepia./ Wikipedia - wolna encyklopedia

 

OSSA - SEPIA - jedna z technik litograficznych charakteryzująca się delikatnymi przejściami od jasnych partii po ciemne, o pełnej sile czerni (stąd: mezzotinta na kamieniu). Kamień twardy o drobnym, lecz ostrym groszku, pokrywa się asfaltem rozpuszczonym w olejku terpentynowym.

Po wyschnięciu asfaltu wyskrobuje się jasne partie rysunku - światła i półcienie - usuwając warstewkę asfaltu za pomocą nożyków, skrobaczek, papierów ściernych itp., tak jednak, aby nie zniszczyć groszku. Najdelikatniejsze srebrzyste tony uzyskuje się przecierając powierzchnię asfaltu tzw. kością sepii (stąd nazwa techniki).

Po wykonaniu rysunku i oczyszczeniu marginesu kamień poddaje się preparowaniu; druk odbywa się jak w innych technikach litograficznych, z tym, że lepsze rezultaty
uzyskuje się nanosząc farbę wałkiem na pokrywający kamień asfalt.

Techniką o.-s. można wykonywać rysunki biało-czarne, jak również odbitki barwne, szczególnie o miękkich, delikatnych przejściach. Zob. też fotochrom./ eduteka.pl

 

Litografia z rysunkiem odwróconym (ossa sepia).

Metoda litografii z rysunkiem odwróconym zwana jest także mezzotintą na kamieniu, techniką asfaltową lub rysunkiem negatywowym. Do litografii z odwróconym rysunkiem stosowane są kamienie o dość dużej twardości i średnim grenie. Gren musi być ostry, odporny na ścieranie. Kamień jest gruntowany (powlekany) werniksem z rozpuszczonego w olejku terpentynowym asfaltu syryjskiego z niewielkim dodatkiem wosku pszczelego. Zagruntowany kamień litograficzny, zabezpieczony należycie przed kurzem i możliwością łatwego uszkodzenia świeżej powłoki gruntu, należy pozostawić aż do zupełnego wyschnięcia warstwy asfaltu, gdyż w przeciwnym razie prawidłowe wykonanie rysunku jest zupełnie niemożliwe. Na dokładnie wysuszony grunt przenieść można rysunek za pomocą suchej (sangwinowej) kalki lub zaznaczyć, zarysowując lekko cienką igłą wprost na kamieniu .

Dawniej, przed stosowaniem do tego celu igieł, narzędziem stosowanym był szkielet mątwy, zwany po włosku ossa sepia. Stąd pochodzi często także używana nazwa tej techniki. Po przeniesieniu konturów na zagruntowany kamień litograficzny, opracowywany jest rysunek za pomocą różnego rodzaju skrobaków, igieł, ruletek, pumeksu i papierów ściernych. Narzędziami tymi usuwany z kamienia asfalt, kamień po preparacji nie będzie w miejscach usuniętych przyjmować farby (będą one niezadrukowane). Stąd nazwa – rysunek odwrócony, gdyż w innych dotychczas opisanych sposobach wykonywania formy litograficznej miejsca rysunkowe były tłuste (zatłuszczone przez stosowane media) i przyjmowały farbę. Część asfaltu nieusunięta z kamienia podczas opracowywania rysunku będzie przyjmować farbę i drukować, natomiast odkryte, a następnie poddane preparacji (trawione) miejsca będą odpychały farbę. Drukować można z kamienia z warstwą asfaltu lub po jej zmyciu terpentyną. Najlepsze efekty daje pierwszy sposób, po uprzednim nawilżeniu powierzchni formy wodą. Korekty wykonuje się przez zalanie błędnie wyskrobanych miejsc tuszem litograficznym i ponowne opracowanie rysunku po wysuszeniu tuszu. Po opracowaniu rysunku forma wymaga preparacji./ ARTYSTYCZNE TECHNIKI GRAFICZNE_Stefan Jakucewicz, Svitlana Khadzhynova

 

 

Nauczyciel GRAFIKI WARSZTATOWEJ:
Agnieszka GĘBICKA
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Poprzedni Następny